Miskonsepsi adalah satu daripada masalah yang sering dihadapi oleh murid dalam pembelajaran matematik dan sering menjadi penghalang kepada mereka untuk memahami konsep-konsep matematik yang berkaitan dengan konsep yang mereka salah ertikan. Miskonsepsi umum dalam matematik adalah seperti berikut;
Pemahaman yang kurang lengkap dalam fakta-fakta nombor.
Contohnya komputasi asas seperti 9 + 3 = 12 atau 2 x 8 = 16. Mengingati kembali dengan efisien fakta-fakta asas seperti ini adalah penting kerana ia membolehkan murid membuat pendekatan kepada pemikiran matematik yang lebih lanjut tanpa diganggu oleh fakta-fakta asas tersebut.
Kelemahan dalam komputasi/pengiraan
Ada murid yang memahami konsep matematik tetapi tidak konsisten dalam pengiraan. Mereka melakukan kesilapan disebabkan oleh membuat kesilapan dalam membaca simbol atau teknik penyelesaian operasi yang salah.
Kesukaran dalam memindah pengetahuan
Yang sering berlaku ialah kurang kemahiran dalam pemindahan konsep matematik yang abstrak atau aspek konseptual dengan kenyataan. Kefahaman mengenai perwakilan simbol alam dunia yang fisikal adalah penting untuk bagaimana dan berapa mudahnya murid mengingati sesuatu konsep.
Contohnya, menyentuh dan memegang bentuk segiempat tepat memberi erti kepada murid dari hanya diajar mengenai bentuk secara abstrak.
Membuat perkaitan
Terdapat murid yang mengalami kesukaran untuk membuat perkaitan dalam pengalaman matematik. Contohnya, murid mungkin menghadapi kesukaran untuk membuat perkaitan antara nombor dengan kuatiti. Tanpa kemahiran ini akan menyukarkan murid mengingat kembali dan membuat aplikasi dalam situasi yang baru.
Kefahaman yang kurang lengkap mengenai bahasa matematik
Bagi sebahagian dari murid, kelemahan dalam matematik mungkin disebabkan oleh kurang mahir membaca, menulis dan bercakap. Dalam matematik, masalah ini akan lebih ketara dengan adanya istilah matematik yang sebahagiannya mereka yang belum pernah dengar di luar bilik matematik ataupun mempunyai erti yang berlainan.
Contoh Miskonsepsi Nombor Bulat dan Penyelesaiannya
Antara salah satu miskonsepsi bagi
tajuk nombor bulat ialah yang sering menjadi masalah bagi murid-murid ialah
mendarab dengan nombor 2 digit. Umumnya operasi kira darab adalah merupakan
cara mudah bagi mencari jumlah bagi beberapa nombor bulat yang serupa. Apabila nombor
bulat didarab dengan nombor 1 digit, murid boleh menjawab dengan melakukan
pendaraban dalam bentuk lazim.
3
|
4
|
5
|
x
|
4
|
=
|
|||
1
|
2
|
|||||||
3
|
4
|
5
|
||||||
x
|
4
|
|||||||
1
|
3
|
8
|
0
|
|||||
Miskonsepsi:
Kebanyakan miskonsepsi murid-murid tentang masalah pendaraban nombor ialah
mendarab nombor bulat dengan nombor 2 digit. Miskonsepsi yang dihadapi oleh
murid-murid ialah apabila mendarab digit yang kedua dalam bentuk lazim. Mereka
meletakkan hasil darab digit kedua pada kedudukan seperti contoh yang diberikan
dibawah.
3
|
4
|
5
|
x
|
3
|
4
|
=
|
1
|
1
|
|||||
1
|
2
|
|||||
3
|
4
|
5
|
||||
x
|
3
|
4
|
||||
1
|
||||||
1
|
3
|
8
|
0
|
|||
+
|
1
|
0
|
3
|
5
|
||
2
|
4
|
1
|
5
|
Penyelesaian :
Antara penyelesaian yang dilakukan bagi membantu murid memahami konsep mendarab
nombor bulat dengan nombor dua digit ialah dengan menggunakan kaedah kotak
kekisi atau lattice. Guru hendaklah membantu murid membina kotak terlebih
dahulu. Langkah kedua ialah dengan membimbing murid mengisi kotak yang telah
dibina dengan nombor hasil darab satu digit. Penambahan akan dilakukan mengikut
kecondongan garis yang telah dibina. Melalui pengalaman, kaedah ini amat sesuai
bagi membantu murid yang sering mengalami masalah pendaraban.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan