Rabu, 23 Disember 2015

Pendekatan/Metod Pengajaran Dan Pembelajaran Matematik



ULASAN VIDEO:
Video ini memaparkan proses pengajaran dan pembelajaran (PdP) yang melibatkan tajuk Sudut Dongak dan Sudut tunduk, tingkatan empat. Guru menggunakan pendekatan berpusat murid iaitu pelajar melibatkan diri secara aktif dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran (PdP) ini. Guru pula merupakan pembimbing yang membimbing pelajar menjalankan aktiviti secara berkumpulan. Oleh itu, dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran yang dirancang, guru perlu melibatkan pelajar secara aktif untuk menggalakkan pembentukan pemikiran analitis, kritis dan kreatif (Abu Hassan, 2006). Pembelajaran dalam kumpulan dapat membantu pelajar menerapkan sosial serta memupuk sikap bekerjasama dan membina keyakinan diri terhadap matapelajaran Matematik. Ini disokong oleh pernyataan Johnson et.al (1993, dalam Effandi Zakaria, 2005) menyatakan penggunaan kumpulan kecil dalam pengajaran memberi peluang kepada pelajar untuk bekerjasama.
Kaedah yang digunakan dalam pendekatan pengajaran berasaskan murid ini adalah Project Based Learning (PBL). Kaedah ini digunakan untuk memberi peluang kepada pelajar terlibat secara aktif dalam proses pengajaran dan pembelajaran (PdP). Objektif utamanya adalah supayaa pelajar dapat memahami dan mengaitkan konsep trigonometri dan sudut dongak dan sudut tunduk dalam kehidupan seharian. Selain itu, ia juga adalah menggalakkan pelajar dapat berinteraksi antara satu sama lain dan memperoleh pengetahuan dalam sudut dongak dan sudut tunduk.
Sebelum aktiviti ini dijalankan, guru mengarahkan para pelajar untuk berada dalam kumpulan masing-masing dan mengambil peralatan yang diperlukan untuk tugasan ini seperti pita pengukur, jangka sudut dan lain. Kemudian, guru ini akan memberi tugasan kepada setiap kumpulan iaitu mengukur struktur-struktur yang berada di kawasan sekolah dengan menggunakan sudut dongak dan sudut tunduk. Pelajar akan menggunakan pengetahuan lepas mengenai nisbah Trigonometri dan teorem Pythagoras untuk menyelesaikan tugasan ini. Didapati struktur-struktur yang dipilih oleh kumpulan pelajar ini adalah seperti tiang bendera, bangunan sekolah, tiang gelanggang bola keranjang dan tiang YGL.

Semasa aktiviti ini berlangsung, guru akan menjadi fasilitator kepada pelajar dan memerhatikan serta memberi bimbingan kepada setiap kumpulan. Selain itu, terdapat interaksi dua hala ketika berlangsungnya iaitu guru dan murid berinteraksi berkenaan aktiviti yang sedang dijalankan. Guru akan bertanya, manakala pelajar akan memberi penerangan tentang aktiviti-aktiviti yang mereka lakukan untuk menyelesaikan tugasan ini.
Selepas selesai membuat pengukuran, para pelajar akan kembali ke kelas untuk membuat pengiraan daripada data-data yang diperolehi dan menyediakan pembentangan hasil kerja mereka tadi menggunakan slide powerpoint secara berkumpulan. Setiap wakil kumpulan akan membentangkan hasil ini di dalam kelas dengan menerangkan kaedah yang digunakan untuk membuat pengukuran objek dan pengiraan untuk mendapatkan ketinggian serta kesimpulan daripada aktiviti ini.
Setelah selesai pembentangan untuk setiap kumpulan, guru akan membuat kesimpulan tentang aktiviti pembelajaran dan pembelajaran (PdP) dan pembentangan daripada pelajar. Secara keseluruhannya, aktiviti ini dapat dilaksanakan dengan baik dan membantu pelajar untuk meningkat kerjasama dan komunikasi antara mereka.  Di akhir aktiviti ini, guru memberi kerja rumah berkenaan sudut dongak dan sudut tunduk kepada para pelajar untuk mengukuhkan lagi kefahaman mereka tentang topik ini. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan