Pendekatan induktif bermula daripada spesifik kepada umum, iaitu
dimulakan dengan sesuatu sebab atau contoh dan menuju ke arah sesuatu
generalisasi (J.M. Kierzek dan Gibson, 1960).
Hal ini bermaksud seseorang guru boleh membantu pelajar menguasai konsep
atau generalisasi berasaskan pemerhatian atau contoh-contoh yang diperoleh.
Prinsip-prinsip
pengajaran secara induktif:
- Guru merancang aktiviti pengajaran yang berkisar daripada contoh khusus kepada suatu generalisasi atau kesimpulan umum.
- Bahan bantu mengajar harus disediakan untuk membantu pelajar membuat kesimpulan.
- Contoh khusus yang releven dan sesuai harus dipelbagaikan untuk menerangkan sesuatu supaya generalisasi dapat dicapai dengan mudah.
- Guru membimbing pelajar untuk membuat kesimpulan dengan memberi peluang kepada pelajar untuk memerhati dan menganalisis contoh agar generalisasi dapat dibuat.
- Proses pengajaran dan pembelajaran berdasarkan pendekatan induktif menekankan pengajaran secara urutan yang tepat, iaitu contoh-contoh spesifik kepada umum
Video: Contoh Pengajaran Menggunakan Pendekatan Induktif
Secara amnya, pendekatan induktif digunakan bergantung pada hasil
pembelajaran yang diinginkan. Jika guru inginkan pelajar memahami proses
bagaimana sesuatu konsep atau generalisasi diperoleh, contohnya dalam
pengajaran sains mengenai topik magnet, seorang guru akan memulakan aktiviti
pelajar diberikan satu kelompok bahan (klip kertas, pemadam, butang plastik,
paku, duit, pensel, paku tekan, pemberis plastik dan pembaris logam). Kemudian pelajar diberikan sebatang magnet untuk melihat bahan manakah yang akan
melekat pada magnet. Akhirnya, pelajar
dikehendaki untuk merumuskan dalam satu ayat tentang eksperimen mereka. Pelajar dengan bimbingan guru akan membuat
rumusan bahawa “magnet akan menarik bahan-bahan yang diperbuat daripada
logam”. Guru boleh mengakhiri pelajaran
dengan menggambarkan generalisasi dalam bentuk pengurusan grafik atau gambar
visual. Sekiranya pelajar masih belum
menguasai apa yang diajar, guru seharusnya meminta pelajar menyatakan peraturan
konsep atau perkaitan-perkaitan yang mereka dapati sepanjang tempoh pengajaran
sehingga mereka berjaya menguasainya.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan