Pendekatan yang
menggabungjalinkan beberapa pendekatan, kaedah, strategi dan teknik agar murid
lebih mudah memahami apa yang sedang disampaikan. Guru sentiasa berusaha mengintegrasikan
idea-idea baru dalam unit-unit pengajaran sedia ada supaya pembelajaran murid
lebih berkesan dan mereka berupaya mengaplikasikan apa yang dipelajari dalam
kehidupan seharian
Prinsip pendekatan integratif adalah:
- Tumpuan diberikan kpd strategi pemusatan murid
- Penggunaan pembelajaran aktif, di mana teknik koperatif diintergrasikan untuk memberikan pelajar-pelajar peluang mengaplikasi maklumat yang dipelajari secara teori kepada situasi dalam kehidupan seharian dan lebih menekankan perkembangan kemahiran berbanding dengan penyampaian maklumat semata-mata.
- Peranan guru sebagai fasilitator.
- Keutamaan diberikan kepada kemahiran asas
- Peluang untuk kerja berpasukan
- Tumpuan diberikan kepada strategi pemusatan pelajar
Pendekatan ini membolehkan
guru memberikan fokus kepada kandungan dan kemahiran berfikir. Langkah pengajaran dan pembelajaran
integratif adalah berdasarkan langkah Hilda Taba (1962) seperti berikut:
Fasa 1: Menghuraikan
Pelajar digalakkan untuk
menghuraikan tentang ciri sesuatu aspek yang dikaji. Contohnya, guru meminta pelajar menghuraikan
warna katak, jenis makanan dan habitatnya.
Kemudian, pelajar diminta untuk menghuraikan ciri-ciri kodok pula.
Fasa 2: Membandingkan
Apabila kedua-dua aspek
diperhati dan dihuraikan, pelajar diminta untuk membuat perbandingan antara kedua-dua haiwan tersebut. Pelajar akan mengenal pasti persamaan dan
perbezaan antara katak dan kodok menggunakan pengurusan grafik “banding beza”
Fasa 3: Menerangkan
Setelah pelajar mengenal
pasti persamaan dan perbezaan antara katak dengan kodok, mereka diminta untuk
menerangkan dengan lebih terperinci tentang ciri-ciri katak dan kodok. Penerangan melalui pemerhatian merupakan bahagian penting dalam fasa ini.
Fasa 4: Hipotesis
Pelajar diminta untuk
membentuk hipotesis serta memikirkan secara abstrak dari segi penaaakulan
sesuatu.
Fasa 5: Membuat
generalisasi
Pelajar diminta untuk
membuat rumusan tentang maklumat yang dikumpulkan dan membentuk satu atau lebih
generalisasi, bergantung kepada keluasan skop satu-satu pelajaran.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan